LinkedIN is een sociaal netwerk dat gericht is op vakmens. Veel mensen gebruiken LinkedIN als een soort van CV op social media. Er zijn ongeveer 500 miljoen mensen actief op LinkedIN. Waarvan 2 miljoen mensen in Nederland. Het belangrijkste doel van de website is geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Je kan ook je CV uploaden en dan kunnen eventueel bedrijven contact met jou opnemen om bij hen te komen werken. LinkedIN is actief sinds 5 mei 2003. Het groeit de laatste jaren ontzettend snel. In 2007 was het het snelst groeiende social media met een groei van 189% in de VS. De bedoeling van LinkedIn is te netwerken. Je probeert je groep van relevante zakelijke contacten zo groot mogelijk te maken. En je laat elkaar gebruik maken van elkaars netwerk. Je kunt bijvoorbeeld kennis en interesses met elkaar delen, vragen stellen, vacatures plaatsen of vacatures vinden.

 

Voordelen van LinkedIN :

  • Je blijft op de hoogte van waar je vrienden/oude collega’s werken.
  • Als je word uitgenodigd op een sollicitatie gesprek kan je diegene waarmee je het gesprek. hebt opzoeken op LinkedIN om alvast een eerste indruk te krijgen.
  • Wanneer je naar een nieuwe klant gaat is het handig om op LinkedIn te kijken of er extra aandachtspunten zijn voor een succesvol gesprek.
  • Je kunt actief op zoek gaan naar verloren contacten.
  • Je netwerk wordt ten alle tijden groter.
  • Je kunt aangeven dat je geïnteresseerd bent in eventueel andere banen.
  • Een netwerk is opgebouwd uit je directe contacten, de relaties van je contacten, enzovoort. Al deze personen kunnen behalve direct haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon.

 

Op 13 juni 2016 kondigde Microsoft aan dat het LinkedIN in zijn geheel overneemt voor 26.2 miljard dollar.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *